Uncategorized

Basarabia Rosie. Democratia in derapaj


Ieri au fost alegeri in Republica Moldova (Basarabia stramoseasca) iar toata lumea ii vedea deja castigatori pe liberalii lui Dorin Chirtoaca. Votantii din Chisinau, Balti sau Cahul ori Dubasari au „taxat” prin stampilele lor mahmureala Aliantei pentru Integrare Europeana. Anul trecut am fost impreuna cu o delegatie a TNL Braila in Republica Moldova. De fapt tot TNL-ul a in frunte cu seful nostru, Florin Alexe, a fost prezent in Republica Moldova ajutand „fratii” basarabeni sa lupte cu hidra comunista pentru sefia Parlamentului. Eu tin minte ca am facut parte din echipa care a mers in raioanele de la marginea Chisinaului pentru a face campanie partidului numit „Alianta Moldova Noastra” – A.M.N. De atunci au trecut 6 – 9 luni.
In acest rastimp „Alianta Moldova Noastra” a disparut de pe esichierul politic moldovenesc, fiind absorbita de Partidul Liberal Democrat Moldovenesc, Partidul Comunist al Republicii Moldova a luat un procent semnificativ la alegerile parlamentare iar acum a dat lovitura la alegerile locale, detronand primarul liberal al Chisinaului, un important bastion al democratiei de peste Prut. Chisinaul este acum rosu si la fel si o mare parte a Basarabiei.

Cu ce amintiri am ramas de atunci

Imi amintesc sediul de campanie al A.M.N. O cladire spatioasa, cu cateva birouri pe partea dreapta a holului principal si cu o imensa sala de conferinte in partea stanga. Imi aduc aminte de Alina, de Liuda, de un tip Oleg care ne-a cazat, de un baiat care se numea Stefan, dar nu mai sunt sigur. Si imi mai aduc aminte de atitudinea unora – majoritatii de fapt – dintre ei. Respingeau ideea de romanism, de istorie comuna. Nu doreau unificarea cu tara mama, considerandu-se moldoveni si vorbind in mare parte „moldoveneasca”. Odios din partea lor, atat am a le zice. Pe de alta parte, desi nu prea ne inghiteau, totusi toti aveau si cetatenia romana trecuta pe pasaport. Studiau in Romania, aveau prieteni romani si faceau vizite destul de dese in Moldova de dincoace de Prut. Unii erau chiar studenti la Iasi. Nu e chiar rau sa fii si roman si moldovean dar sa vorbesti moldoveneasca, nu-i asa?
Acum citesc in presa si pe blogurile unor politicieni moldoveni ca e groasa. Comunistii au castigat si electoratul rusofon a iesit cu mic cu mare la vot de a dat cu stampila de i-a invinetit pe ceilalti.
Asta e, „fratii mei” de peste Prut. Dupa ce am vizitat Republica Moldova, am luat contact cu lumea de acolo, nu prea va mai plang de mila si cu siguranta nu am sa incep sa scriu intr-un stil demagogic despre sangele nostru latin care ne curge in vene, apeland la memoria lui Stefan Cel Mare si Sfant sau la Eminescu. In buna masura, chiar va meritati soarta! Societatea voastra, indiferent de cine a condus Moldova, este polarizata. Chisinaul este dezvoltat, dar la nici 10-15 km de el incepe saracia si inapoierea. Voi singuri v-ati ales liderii, ucraineni, rusi, gagauzi, dar numai romani nu.

Ce ar trebui sa faca Romania

Avand in vedere situastia de dincolo de Prut, Romania nu ar trebui sa faca nimic altceva decat sa aiba o atitudine precauta. Votul moldovenilor ar trebui sa fie un semnal de alarma important pentru Traian Basescu si pentru conducerea statului. Rusia nu vrea sa renunte la influenta sa in partea aceasta a Europei, iar Romania trebuie sa incerce sa atraga de partea sa Moldova prin crearea unui climat social-economic prosper care sa ii faca pe ei sa vrea sa vina langa noi in cadrul aceluiasi stat, cu un unic conducator si un unic Parlament. Evident asta se va intampla peste vreo 30-40 de ani cand probabil si noi vom fi mai chivernisiti ca acum.

9 thoughts on “Basarabia Rosie. Democratia in derapaj”

  1. Buna Ziua!
    Eu sunt Vlad, unul dintre membri Radio Whisper – un radio antimanele dedicat bloggerilor şi nu numai.
    Am găsit întâmplător blogul tău, am citit câteva articole şi nu am vrut să ies înainte să te felicit – mi-a plăcut mult ce am găsit aici. Am fost atras de subiectele interesante si de originalitatea articolelor. Felicitari ! Noi promovăm la radio diferite articole ale bloggerilor, iar azi am promovat un articol de-al tău; am specificat sursa articolului şi am deschis şi un subiect pe baza acestuia. Dacă doresti, poţi să ne recomanzi orice articol, iar noi îl vom promova.
    Ne-ar face plăcere să ştim că ai dori să ne susţii în acest proiect de radio şi să accepţi o eventuală colaborare.
    M-am gândit aşadar să vin cu o propunere:
    Pe Radio Whisper se difuzează toate genurile de muzică, exceptând manele şi piese necenzurate. Avem şi câteva emisiuni, ştiri etc. Ne-am propus să realizăm un proiect mare, iar pentru asta avem nevoie de susţinerea şi ajutorul tău şi al celorlalţi colegi bloggeri. Dorim să creăm o echipă cât mai complexă de oameni cu un talent aparte şi m-am gândit că poate ai vrea sa ni te alături şi să colaborăm (binenţeles, pe unul dintre domeniile care îţi place). Dorim de asemenea să îţi luăm un scurt interviu. Pentru noi sunt importante ideile şi modul de a gândi al bloggerilor şi al ascultatorilor noştri.
    Îti multumesc pentru timpul acordat, iar acum îti propun sa adaugi linkul sau bannerul nostru pe blogul tău şi să ne dai add la id-ul asculta_whisper sau un e-mail, tot la asculta_whisper@yahoo.com, pentru a discuta mai multe.

    http://www.radiowhisper.com
    Multumesc,
    Cu stimă Vlad!

Da-ti cu parerea

